En waar komt die naam "Double Diamnond Pletters" vandaan? iemand een idee?
Welkom terug bij het Zwaar Transport! Het roemruchte 829-832 mag dan zijn opgeheven, als groep zijn we en blijven we springlevend.
maandag 1 januari 2018
Internationaal Transportbedrijf INTRA-MAAS , voor al uw transporten.... :)
Er werd wat gereden in die dagen......3 miljoen kilometers per jaar......Dwars door Europa...
En waar komt die naam "Double Diamnond Pletters" vandaan? iemand een idee?
En waar komt die naam "Double Diamnond Pletters" vandaan? iemand een idee?
zondag 31 december 2017
Internationaal Transportbedrijf Lupker......
Johannes Wiersma stuurde een paar mooie foto's waaronder dit geweldige exemplaar! Op de foto majoor Lupker, mevrouw Lupker en sgt. 1 Lechner.
woensdag 20 december 2017
woensdag 13 december 2017
De Vereniging Veteranen Regiment Bevoorradings- en Transport Groepen is een voortzetting van de Vereniging Logistiek Reünie Contact, die onderdak bood aan veteranen, gediend hebbend bij het Regiment Aan-en Afvoer Troepen in het voormalig Nederlands Indië. Naast de veteranen van Nederlands Indie, Nieuw Guinea en Korea bestaat de doelgroep van de vereniging uit militairen die voornamelijk gediend hebben in Libanon, Voormalige Joegoslavië, Azië, Afrika, Irak en Afghanistan.
Meer weten van deze vereniging? Klik dan hier
dinsdag 12 december 2017
Rood Koord voor KPL Henk de Vries
In de Legerkoerier 33 van 24 augustus 1972 stond onderstaand bericht. Op de foto Kpl. Henk de Vries die onderscheiden wordt met het Rode Koord door de CC Majoor Ton Maas.
zondag 10 december 2017
Oefening Inter-Action
Wat speelde zich allemaal af tussen 22 september en 1 oktober 1977 op de Noord-Duitse Laagvlakte..... In het fotoalbum van Klaas Groen kunt u dat allemaal nalezen.....
maandag 4 december 2017
Update 4 december 2017
Foto van Soldaat Altena.
Update 4 december
2017:
De Reünie: 4 december
alweer en nog één dagje wachten en het Sinterklaasfeest is alweer voorbij. Gelukkig maar…dan kunnen we ons weer
concentreren op de komende reünie! En volgens de teller op de site moeten we
nog 138 dagen wachten…..Voor sommigen onder ons kan het niet snel genoeg gaan…(
toch Cor Wilbrink? ) . We zitten op dit moment op het respectabele aantal van
128 personen. Zoveel hebben zich in al
die 15 jaar nog nooit aangemeld! Wat
opvalt is dat de leeftijd van de deelnemers jonger wordt…..Hoopvol voor de
toekomst in ieder geval. Er kunnen nog
een aantal bijgeschreven worden, dus…meld je aan en doe mee! In principe kan er aangemeld worden tot 15
maart…Ik ben echter bang dat ik de uiterste inschrijvingsdatum zal moeten
vervroegen!
Op de site vind je de deelnemerslijsten op volgorde van aanmelding
en op volgorde van lichting! Ook de bijgewerkte ledenlijst tot heden!
De geschiedschrijving:
De vorige keer vroeg ik om meer info over majoor Biesmans. De vraag kwam van het Bureau Geschiedschrijving Regiment Bevoorradings- en Transportgroepen. Inmiddels weten we
dat Biesmans nog altijd in Cambodja verblijft. Het contact met het bureau is echter verder uitgediept met als resultaat
dat er 13 december as. een bijeenkomst is gepland in Soesterberg met als doel
te komen tot een boekwerk(je) over 829-832 Zwaar Transport…… Inmiddels wordt er in de archieven gezocht
naar info over onze compagnie. Als het dus even meezit, dan zal dit belangrijke
werk op de reünie worden uitgereikt of wellicht later worden toegestuurd. Ik ga
natuurlijk voor de eerste optie!
Doordat alle directe archieven van de compagnie door
Defensie vernietigd zijn, moeten we het doen met info die elders was opgeslagen
en de info die wij zelf hebben! Daar heb ik jullie voor nodig! Ik ben op zoek
naar namen en gebeurtenissen! Vanaf de oprichting in 1955 tot het overgaan van
de compagnie naar 104 Transportgroep, zijn er diverse commandanten geweest. Te
beginnen met majoor Brieffies in 1955.
A: Wie was jullie commandant in welk jaar, wie was de Second
in command, wie was de CSM en welke
namen van Officieren en Onder-Officieren kan je plaatsen in welk jaar of
periode en welk peloton?
B: Wie is ooit gedecoreerd of weet je namen die ooit gedecoreerd
werden of het Rode koord ontvingen en
waarom….
C. Welke soldaten, KPLs, OO en O zijn tijdens hun diensttijd
door een bedrijfsongeval overleden?
D. Met welke voertuigen heeft 829-832 gewerkt vanaf 1955? En
in welke periode? Hoeveel exemplaren van
elk?
E: Aan welke oefeningen heeft 829-832 meegedaan? Wanneer was
dat en waar?
F: Sommige transporten kwamen geregeld terug, zoals de
bekende ritten naar Orleans. Welke transporten werden nog meer door 829-832
uitgevoerd en welk jaartal kan je daaraan hangen.
Natuurlijk weet ik dat ik soms naar de bekende weg vraag….Maar
toch is het van belang dat alle info boven water komt. Samen weten we heel
veel! Ik zie het graag naar mij toekomen via de mail. Wel voor 13 december svp.
Dan heb ik de meeting met het Bureau Geschiedschrijving.
Nieuw aan de poort: Dit
keer geen hele rij. Slechts één eenzame combinatie met mistflarden om zich heen
heeft de weg terug gevonden! Achter het stuur Fred Rokven, de oud Commandant van de Onderhoudsgroep. Welkom terug
Fred! Zet de trekker alvast maar binnen in de garage, want er is werk aan te
doen. De kachel doet ’t niet! Daarna snel naar de bar, we wachten op je! Je
bent nog niet aangemeld voor de reünie, maar dat zal ook nog wel plaatsvinden!
Mailadressen: Tot
op heden gaat het geweldig. Geen enkele uitvaller! SVP een berichtje aan mij
als je je mailadres veranderd. Dan pas ik dat aan en blijf je op de hoogte!
Alvast bedankt!
Dat was het dan weer! Genoeg te doen voor iedereen….de
meesten van jullie zijn toch al gepensioneerd of hangen er tegen aan, dus tijd
in overvloed om in je geheugen te duiken en het e.e.a. op mail naar mij toe te
sturen: 829.832zwaartransport@gmail.com
!
Met AAT
groet,
Henk Kruit,
Tel. 0630390054
donderdag 30 november 2017
Met het hele spul in de berm.....
De volgende gebeurtenis speelde zich af op een vrijdagavond,
eind 1968, terugkerend van een transport naar Seedorf , beladen met 10 ton
groene erwten in noodrantsoendozen……
Direct na het verlaten van de Autobahn hadden Jantje van
Helvoirt en ik een bakkie gedaan in een wegrestaurantje. Jan pakte het stuur
over en we reden in de vallende duisternis richting Nederland. Hazelünne werd
gepasseerd, evenals Lingen. In die tijd reed je nog dwars door de steden en
dorpen. We ouwehoerden wat en Jan had er
de gang in…… Totdat ineens de oplegger rare dingen ging doen…. De hele boel
schaarde en de oplegger kwam links naast de trekker…..
Met een klap boorde de combinatie zich in de linkerberm. En
passant een boom meenemend. De trekker stond haaks op de oplegger en de
lampen schenen richting maan. Verbijsterd keken we elkaar aan. Nog niet
beseffend dat we verschrikkelijk veel geluk hadden gehad.
Op vrijdagavond was het op die weg nogal druk. Al het
vrachtverkeer vanuit Nederland richting Denemarken en Zweden zat er op. De trekker stond halverwege op de weg, dus
binnen no time was er geen doorkomen meer aan.
Een eindje verderop was een cafeetje waar de politie werd gebeld. Die was er dan ook binnen 10
minuten. Niet direct om het verkeer te begeleiden,
maar om een bekeuring uit te delen. Daar zijn Jan en ik maar niet op in
gegaan. We lieten de politie verder hun
werk doen en ik ben in het cafeetje gaan bellen naar Nederland. De Sgt vd Week in Keizersveer verwees ons
naar de takeldienst in Nunspeet. Die gebeld en te horen gekregen dat we maandag
de eerste waren…… Daar schoten we dus ook niets mee op.
Inmiddels was het een chaos op straat. Een file van Nordhorn
tot aan het ongeval en aan de andere kant vanaf Lingen ook een flinke
opstopping. Goede raad is duur…..De
combinatie lag nog altijd in de berm en we moesten wat….
Een bereidwillige Zweed
maakte een touw vast aan de bumper van zijn oplegger en de voorkant van
onze trekker, maar dat gaf geen soelaas….De bumper begaf het en de combinatie
bleef vast…..
Dan gaat bij mij een lichtje branden….. In Lingen was
toentertijd een grote kazerne. Als je door dat stadje reed, zag je de
aanwijzingsborden. Ik besloot te gaan liften om te kijken of er in die kazerne
wellicht een takeldoos beschikbaar was.
Eenmaal aangekomen bij de wacht, verwees die mij door naar een
compagniesgebouw waar in de kelder een feestje aan de gang was. De parate Duits
hap……
Al snel had ik contact met een Luitenant die, nadat ik het
eea had uitgelegd, een aantal soldaten bijeentrommelde. Binnen 15 minuten stond
er een Faun takeldoos te draaien voor de deur en ik , tezamen met de luitenant,
in een open VW 181 (opvolger van de Munga ) op weg naar het ongeval.
Faun BKF 30.40 bergingsvoertuig BundesWehr.
Daar aangekomen werd de Faun in stelling gebracht. Dwars
over de weg en met een stel kabels tussen beide voertuigen werd de eerste
poging ondernomen….Om een lang verhaal kort te maken. Na ettelijke pogingen,
kreeg ook de bergingsFaun geen vat op ons spul , vastgezogen in de modder…..
De Luitenant zag het allemaal aan en brak de poging af. Hij
overlegde even met een aantal soldaten en kwam naar ons toe om te zeggen
dat de Faun naar de kazerne terug ging
en er een andere oplossing gezocht ging worden……..
Heel eerlijk gezegd, Jan en ik zagen het op dat moment niet
meer zo zitten. We zaten in de trekker. Buiten kwam het met bakken uit de
hemel. De zwaailichten van de politie gaven alles een sinistere gloed en onze
Duitse vrienden waren ook verdwenen.
Plotseling, na een half uurtje, ineens een hoop herrie
buiten. Daar was de Luitenant weer en met hem
stond daar ook een echte Leopard Bergingstank. Die ging er al gauw dwars voor en met
standgas trok onze redder ons uit de prut. Vanzelfsprekend wilden we de
Luitenant en z’n mannen bedanken, maar daar moest hij niets van hebben. NATO
kamaradschaft, meine Hern. En weg waren ze weer want ze hadden een feestje…..
Nog trillend stonden Jan en ik daar. De combinatie weer op
de wielen, links helemaal onder de modder, hier en daar een flinke deuk , maar
rijden konden we. Voor de plaatselijke bevolking lagen er flink wat dozen erwten in de berm. We lieten de Politie
sprakeloos achter ons en kwamen uiteindelijk in de vroege ochtenduren in
Keizersveer aan.
Daar was op maandag de debrieving van het ongeval. Ons
verhaal werd welwillend aangehoord door Lucas en Schilders. Second N vd
D gaf later in de bar alleen een snauw….. dat wisten we dan ook weer, verschil
moest er zijn en gingen over op de orde van de dag……
Leopard 2 Bergingstank
Abonneren op:
Posts (Atom)