maandag 1 januari 2018

Internationaal Transportbedrijf INTRA-MAAS , voor al uw transporten.... :)

Er werd wat gereden in die dagen......3 miljoen kilometers per jaar......Dwars door Europa...


En waar komt die naam "Double Diamnond Pletters" vandaan? iemand een idee?


zondag 31 december 2017

Internationaal Transportbedrijf Lupker......

Johannes Wiersma stuurde een paar mooie foto's waaronder dit geweldige exemplaar! Op de foto majoor Lupker, mevrouw Lupker en sgt. 1 Lechner.


woensdag 13 december 2017

Wij deden het nog niet zo slecht......


De Vereniging Veteranen Regiment Bevoorradings- en Transport Groepen is een voortzetting van de Vereniging Logistiek Reünie Contact, die onderdak bood aan veteranen, gediend hebbend bij het Regiment Aan-en Afvoer Troepen in het voormalig Nederlands Indië. Naast de veteranen van Nederlands Indie, Nieuw Guinea en Korea bestaat de doelgroep van de vereniging uit militairen die voornamelijk gediend hebben in Libanon, Voormalige Joegoslavië, Azië, Afrika, Irak en Afghanistan.
Meer weten van deze vereniging? Klik dan hier  


dinsdag 12 december 2017

Rood Koord voor KPL Henk de Vries

In de Legerkoerier 33 van 24 augustus 1972 stond onderstaand bericht. Op de foto Kpl. Henk de Vries die onderscheiden wordt met het Rode Koord door de CC Majoor Ton Maas.


zondag 10 december 2017

maandag 4 december 2017

Update 4 december 2017


Foto van Soldaat Altena.

Update 4 december 2017:

De Reünie: 4 december alweer en nog één dagje wachten en het Sinterklaasfeest is alweer voorbij.  Gelukkig maar…dan kunnen we ons weer concentreren op de komende reünie! En volgens de teller op de site moeten we nog 138 dagen wachten…..Voor sommigen onder ons kan het niet snel genoeg gaan…( toch Cor Wilbrink? ) . We zitten op dit moment op het respectabele aantal van 128 personen.  Zoveel hebben zich in al die 15 jaar nog nooit aangemeld!  Wat opvalt is dat de leeftijd van de deelnemers jonger wordt…..Hoopvol voor de toekomst in ieder geval.  Er kunnen nog een aantal bijgeschreven worden, dus…meld je aan en doe mee!  In principe kan er aangemeld worden tot 15 maart…Ik ben echter bang dat ik de uiterste inschrijvingsdatum zal moeten vervroegen!
Op de site vind je de deelnemerslijsten op volgorde van aanmelding en op volgorde van lichting! Ook de bijgewerkte ledenlijst tot heden!

De geschiedschrijving: De vorige keer vroeg ik om meer info over majoor Biesmans.  De vraag kwam van het Bureau Geschiedschrijving  Regiment Bevoorradings-  en Transportgroepen. Inmiddels weten we dat Biesmans nog altijd in Cambodja verblijft. Het contact met het bureau  is echter verder uitgediept met als resultaat dat er 13 december as. een bijeenkomst is gepland in Soesterberg met als doel te komen tot een boekwerk(je) over 829-832 Zwaar Transport……  Inmiddels wordt er in de archieven gezocht naar info over onze compagnie. Als het dus even meezit, dan zal dit belangrijke werk op de reünie worden uitgereikt of wellicht later worden toegestuurd. Ik ga natuurlijk voor de eerste optie!

Doordat alle directe archieven van de compagnie door Defensie vernietigd zijn, moeten we het doen met info die elders was opgeslagen en de info die wij zelf hebben! Daar heb ik jullie voor nodig! Ik ben op zoek naar namen en gebeurtenissen! Vanaf de oprichting in 1955 tot het overgaan van de compagnie naar 104 Transportgroep, zijn er diverse commandanten geweest. Te beginnen met majoor Brieffies in 1955.

A: Wie was jullie commandant in welk jaar, wie was de Second in command, wie was de CSM  en welke namen van Officieren en Onder-Officieren kan je plaatsen in welk jaar of periode en welk peloton?

B: Wie is ooit gedecoreerd of weet je namen die ooit gedecoreerd werden of  het Rode koord ontvingen en waarom….

C. Welke soldaten, KPLs, OO en O zijn tijdens hun diensttijd door een bedrijfsongeval overleden?

D. Met welke voertuigen heeft 829-832 gewerkt vanaf 1955? En in welke periode? Hoeveel  exemplaren van elk?

E: Aan welke oefeningen heeft 829-832 meegedaan? Wanneer was dat en waar?

F: Sommige transporten kwamen geregeld terug, zoals de bekende ritten naar Orleans. Welke transporten werden nog meer door 829-832 uitgevoerd en welk jaartal kan je daaraan hangen.

Natuurlijk weet ik dat ik soms naar de bekende weg vraag….Maar toch is het van belang dat alle info boven water komt. Samen weten we heel veel! Ik zie het graag naar mij toekomen via de mail. Wel voor 13 december svp. Dan heb ik de meeting met het Bureau Geschiedschrijving.

Nieuw aan de poort: Dit keer geen hele rij. Slechts één eenzame combinatie met mistflarden om zich heen heeft de weg terug gevonden! Achter het stuur Fred Rokven, de oud Commandant van de Onderhoudsgroep. Welkom terug Fred! Zet de trekker alvast maar binnen in de garage, want er is werk aan te doen. De kachel doet ’t niet! Daarna snel naar de bar, we wachten op je! Je bent nog niet aangemeld voor de reünie, maar dat zal ook nog wel plaatsvinden!

Mailadressen: Tot op heden gaat het geweldig. Geen enkele uitvaller! SVP een berichtje aan mij als je je mailadres veranderd. Dan pas ik dat aan en blijf je op de hoogte! Alvast bedankt!

Dat was het dan weer! Genoeg te doen voor iedereen….de meesten van jullie zijn toch al gepensioneerd of hangen er tegen aan, dus tijd in overvloed om in je geheugen te duiken en het e.e.a. op mail naar mij toe te sturen: 829.832zwaartransport@gmail.com !

Met AAT groet,
Henk Kruit,

Tel. 0630390054

donderdag 30 november 2017

Met het hele spul in de berm.....



De volgende gebeurtenis speelde zich af op een vrijdagavond, eind 1968, terugkerend van een transport naar Seedorf , beladen met 10 ton groene erwten in noodrantsoendozen……
Direct na het verlaten van de Autobahn hadden Jantje van Helvoirt en ik een bakkie gedaan in een wegrestaurantje. Jan pakte het stuur over en we reden in de vallende duisternis richting Nederland. Hazelünne werd gepasseerd, evenals Lingen. In die tijd reed je nog dwars door de steden en dorpen.  We ouwehoerden wat en Jan had er de gang in…… Totdat ineens de oplegger rare dingen ging doen…. De hele boel schaarde en de oplegger kwam links naast de trekker…..
Met een klap boorde de combinatie zich in de linkerberm. En passant  een boom meenemend.  De trekker stond haaks op de oplegger en de lampen schenen richting maan. Verbijsterd keken we elkaar aan. Nog niet beseffend dat we verschrikkelijk veel geluk hadden gehad.
Op vrijdagavond was het op die weg nogal druk. Al het vrachtverkeer vanuit Nederland richting Denemarken en Zweden zat er op.  De trekker stond halverwege op de weg, dus binnen no time was er geen doorkomen meer aan.  Een eindje verderop was een cafeetje waar de politie werd  gebeld. Die was er dan ook binnen 10 minuten.  Niet direct om het verkeer te begeleiden, maar om een bekeuring uit te delen. Daar zijn Jan en ik maar niet op in gegaan.  We lieten de politie verder hun werk doen en ik ben in het cafeetje gaan bellen naar Nederland.  De Sgt vd Week in Keizersveer verwees ons naar de takeldienst in Nunspeet. Die gebeld en te horen gekregen dat we maandag de eerste waren…… Daar schoten we dus ook niets mee op.
Inmiddels was het een chaos op straat. Een file van Nordhorn tot aan het ongeval en aan de andere kant vanaf Lingen ook een flinke opstopping.  Goede raad is duur…..De combinatie lag nog altijd in de berm en we moesten wat….

Een bereidwillige Zweed  maakte een touw vast aan de bumper van zijn oplegger en de voorkant van onze trekker, maar dat gaf geen soelaas….De bumper begaf het en de combinatie bleef vast…..

Dan gaat bij mij een lichtje branden….. In Lingen was toentertijd een grote kazerne. Als je door dat stadje reed, zag je de aanwijzingsborden. Ik besloot te gaan liften om te kijken of er in die kazerne wellicht een takeldoos beschikbaar was.  Eenmaal aangekomen bij de wacht, verwees die mij door naar een compagniesgebouw waar in de kelder een feestje aan de gang was. De parate Duits hap……
Al snel had ik contact met een Luitenant die, nadat ik het eea had uitgelegd, een aantal soldaten bijeentrommelde. Binnen 15 minuten stond er een Faun takeldoos te draaien voor de deur en ik , tezamen met de luitenant, in een open VW 181 (opvolger van de Munga ) op weg naar het ongeval. 


Faun BKF 30.40 bergingsvoertuig BundesWehr.

Daar aangekomen werd de Faun in stelling gebracht. Dwars over de weg en met een stel kabels tussen beide voertuigen werd de eerste poging ondernomen….Om een lang verhaal kort te maken. Na ettelijke pogingen, kreeg ook de bergingsFaun geen vat op ons spul , vastgezogen in de modder…..
De Luitenant zag het allemaal aan en brak de poging af. Hij overlegde even met een aantal soldaten en kwam naar ons toe om te zeggen dat  de Faun naar de kazerne terug ging en er een andere oplossing gezocht ging worden……..
Heel eerlijk gezegd, Jan en ik zagen het op dat moment niet meer zo zitten. We zaten in de trekker. Buiten kwam het met bakken uit de hemel. De zwaailichten van de politie gaven alles een sinistere gloed en onze Duitse vrienden waren ook verdwenen.

Plotseling, na een half uurtje, ineens een hoop herrie buiten. Daar was de Luitenant weer en met hem  stond daar ook een echte Leopard Bergingstank.  Die ging er al gauw dwars voor en met standgas trok onze redder ons uit de prut. Vanzelfsprekend wilden we de Luitenant en z’n mannen bedanken, maar daar moest hij niets van hebben. NATO kamaradschaft, meine Hern. En weg waren ze weer want ze hadden een feestje…..
Nog trillend stonden Jan en ik daar. De combinatie weer op de wielen, links helemaal onder de modder, hier en daar een flinke deuk , maar rijden konden we. Voor de plaatselijke bevolking lagen er flink wat dozen erwten in de berm. We lieten de Politie sprakeloos achter ons en kwamen uiteindelijk in de vroege ochtenduren in Keizersveer aan.

Daar was op maandag de debrieving van het ongeval. Ons verhaal werd  welwillend aangehoord door Lucas en Schilders. Second N vd D gaf later in de bar alleen een snauw….. dat wisten we dan ook weer, verschil moest er zijn en gingen over op de orde van de dag……


Leopard 2 Bergingstank